Każde łożysko wymaga regularnej kontroli i konserwacji, by mogło pracować równomiernie, płynnie i jak najdłużej bezawaryjnie. Jednym z najważniejszych punktów jest tu właściwe smarowanie, czyli dobór odpowiedniej substancji smarującej i prawidłowa aplikacja, która rzeczywiście usprawni pracę łożyska i zadba o cały mechanizm. W naszym wpisie przyjrzymy się, jakie mogą być konsekwencje stosowania złego środka smarującego do łożysk.
Szybsze ścieranie i podwyższenie temperatury pracy skracające czas użytkowania łożyska
Prawidłowe smarowanie łożysk to bardzo ważny element użytkowania mechanizmów. Według różnego rodzaju statystyk dotyczących awarii łożysk przyczyną ponad połowy uszkodzeń są błędy smarowania. To konkretnie niewłaściwy dobór substancji smarującej lub niewłaściwa aplikacja produktu. Smar (lub olej) ma zmniejszać tarcie między powierzchniami elementów poruszających się względem siebie – jeśli jest źle dobrany, nie współgra z częściami łożyska, tarcie nie jest redukowane. W efekcie elementy ulegają szybszemu ścieraniu, do tego temperatura w łożysku jest podwyższona podczas pracy, co sumarycznie prowadzi do tworzenia się odkształceń i luzów. Niewłaściwie dobrany środek smarny może też nie chronić wystarczająco przed zanieczyszczeniami i korozją.
Kryteria, które należy brać pod uwagę przy wyborze odpowiedniego środka smarnego do łożysk
Wybór odpowiedniego środka smarnego (smaru lub oleju) nie zależy wyłącznie od typu łożyska, jest podyktowany kilkoma kryteriami. Poza typem istotny jest także charakter pracy łożyska oraz wielkość mechanizmu. Ważna jest także temperatura pracy – jeśli łożysko jest narażone na działanie wysokich temperatur, środek smarny musi być odporny na utlenianie, a jego konsystencja musi być niezmienna pod wpływem ciepła. Jeśli łożysko pracuje w miejscu, gdzie ma na nie wpływ wilgoć, musimy celować w produkt odporny na wodę. Nie ma jednej uniwersalnej wskazówki na dobór odpowiedniego środka smarnego i nie bez powodu tego rodzaju produktów jest na rynku bardzo wiele. Najlepiej dopytać o produkt do konkretnego zastosowania. Ze swojej strony tworząc projekty centralnego smarowania, doradzamy indywidualnie dobór smaru lub oleju.