Centralne układy smarowania wykorzystywane w różnych maszynach i urządzeniach dostarczają środek smarny do wielu punktów. Dzięki nowoczesnym rozwiązaniom proces smarowania może być w pełni zautomatyzowany i precyzyjny. W naszym wpisie przyjrzymy się bliżej, jakie rodzaje złączy wykorzystuje się najczęściej w nowoczesnych układach smarowania. To złącza pierścieniowe i skręcane, a także złącza wtykowe.
Złącza pierścieniowe i skręcane do układów smarowania
Dobór odpowiednich złączy do układów smarowania jest zależny przede wszystkim od stosowanych przewodów i ciśnienia pracy w całym układzie smarowania. Najczęściej stosujemy kombinację złączy pierścieniowych i złączy skręcanych. Złącza pierścieniowe składają się z trzech podstawowych elementów: to gwintowany dwustronnie korpus, nakrętka oraz pierścień zaciskowy. Korpus jest gwintowany dwustronnie, ponieważ z jednej strony wkręca się go w otwór w maszynie lub urządzeniu, a z drugiej strony korpus jest łączony z rurą przez zastosowanie nakrętki i pierścienia zaciskowego. Złącza skręcane wykorzystuje się jako elementy systemów łączeniowych, gdy punkty smarne w maszynie lub urządzeniu znajdują się na ruchomych elementach. Czasem wykorzystuje się także złącza wtykowe, zwykle w kombinacji ze złączami pierścieniowymi.
Z jakich materiałów produkowane są złącza do układów smarowania?
Złącza do układów smarowania produkuje się ze stali nierdzewnej lub ze stali ocynkowanej. To rodzaje stali zabezpieczone przed korozją. Nierdzewność stali w przypadku pierwszego materiału jest uzyskiwana przez wprowadzenie do jej składu właściwych dodatków stopowych; całe elementy wykonane ze stali nierdzewnej są zabezpieczone przed korozją. Jeśli chodzi o stal ocynkowaną, zabezpieczenie stanowi nałożona na powierzchnię elementu warstwa cynku. To wystarcza, bo w przypadku złączy do układów smarowania i przeróżnych innych elementów zależy nam przecież na zabezpieczeniu zewnętrznej warstwy, która może mieć kontakt z otaczającym środowiskiem.