Dlaczego należy dbać o smarowanie łańcuchów mechanicznych?

Łańcuchy są stosowane w układach przenoszenia napędu w różnego rodzaju urządzeniach przemysłowych. By mogły funkcjonować sprawnie i jak najdłużej, muszą być odpowiednio smarowane – to zabezpiecza je przed tarciem, wpływa na ich działanie i żywotność. W naszym wpisie przyjrzymy się temu tematowi bliżej, opowiadając o podstawowych węzłach tarcia w łańcuchach mechanicznych, które wymagają smarowania. Wspomnimy również o sposobach smarowania.

Smarowanie między elementami w łańcuchu

W przypadku każdego standardowego układu przenoszenia napędu z łańcuchem wymagane jest smarowanie pomiędzy samym łańcuchem i kołem zębatym. W zależności od rodzaju łańcucha to konkretne punkty wymagają również smarowania. Najczęściej stosowane w układach przenoszenia napędu są dziś łańcuchy rolkowe. Węzły tarcia, które wymagają smarowania w łańcuchach rolkowych to rolki i sworznie oraz rolki i tuleje. W przypadku łańcuchów tulejkowych smarowane są węzły między płytkami i tulejami, a w przypadku łańcuchów płytkowych – węzły między płytkami.

Smarowania łańcuchów mechanicznych na kilka sposobów. Podział na grupy

Techniki smarowania łańcuchów mechanicznych w najprostszym wydaniu dzielimy generalnie na trzy grupy. To smarowanie punktowe, powierzchniowe i systemowe smarowanie mieszaniną olejowo-powietrzną. Jak sugeruje nazwa, smarowanie punktowe polega na aplikowaniu środka smarnego, zwykle oleju, bezpośrednio na miejsca, w których zachodzi tarcie. Mówiąc o smarowaniu powierzchniowym, mamy na myśli nakładanie środka smarującego na cały łańcuch za pomocą szczotek lub bloków. W przypadku smarowania mieszaniną olejowo-powietrzną środek aplikowany jest dyszą.

Automatyczne smarowanie w układach z monitoringiem

Dokładne automatyczne smarowanie, jak smarowanie maszyn rolniczych w nowoczesnym wydaniu, czy smarowanie w rozbudowanych przemysłach, które charakteryzuje niski koszt, zapewniają dopracowane układy smarowania. Przykład stosunkowo nowego rozwiązania w to stosowanie mgły olejowej w układach centralnego smarowania. To systemy smarowania z pełnym monitoringiem, które znajdują zastosowanie nie tylko w łańcuchach, ale też przekładniach, wrzecionach, czy szybkoobrotowych łożyskach.