Rozdzielacze smaru
Rozdzielacze smaru stanowią ważną część każdego układu smarowania. W asortymencie dostępne są m.in. modułowe i monoblokowe rozdzielacze o zróżnicowanej dawce w wykonaniu ze stali niklowanej lub stali nierdzewnej. Rozdzielacze środków smarnych mają zastosowanie w różnych gałęziach przemysłu – w tym w górnictwie (centralne smarowanie kombajnów oraz innych pojazdów np. wozideł) i przemyśle metalowym (smarowanie pras do obróbki plastycznej, pras do kucia na gorąco, linii walcowniczych, kruszarek, suszarni, młynów kulowych lub młynów bębnowych). Zaletą rozdzielaczy progresywnych oraz dwuliniowych jest fakt, że mogą być wykorzystywane w układach smarowych i olejowych.
Cechy i budowa rozdzielaczy smaru
Rozdzielacze smaru to stosunkowo niewielkie urządzenia, które zbudowane są z wytrzymałych metali. Najlepsza w tym zakresie okazuje się stal kwasoodporna, niklowana lub cynkowana. Materiały, które równie często stosowane są przy budowie rozdzielaczy smaru, to mosiądz oraz aluminium. Każdy rozdzielacz zbudowany jest z dwóch podstawowych elementów – płyty bazowej oraz układu odmierzającego. Warto podkreślić, że modułowa budowa wspomnianych rozwiązań pozwala na łatwą rozbudowę układów. Innym atutem, który wprost wynika z charakteru mechanizmu, jest fakt, że rozdzielacze smaru zapewniają łatwość i prostotę podczas wymiany zużytych komponentów. Dzięki temu zarówno prace konserwacyjne, jak i konfiguracyjne, mogą być prowadzone bez konieczności demontażu całego układu. Ogromnym atutem rozdzielaczy smaru jest również fakt, że są to mechanizmy praktycznie bezawaryjne. Przekłada się na to sprawną i ciągłą pracę całych układów, co z kolei może znajdować odzwierciedlenie w konkretnych oszczędnościach.
Sterujące i dozujące rozdzielacze smaru
Rozdzielacz, czyli zawór regulacyjny przepływu smaru może pełnić dwie funkcje. Praca hydraulicznego lub elektromagnetycznego rozdzielacza smaru polega na sterowaniu kierunkiem tłoczonego smaru. Poza funkcją sterującą w systemach smarowania stosuje się również rozdzielacze dozujące, które odpowiadają za dostarczanie smaru do punktów odbioru. Z tego względu są umieszczone na przewodach magistrali smarowniczej. Rozdzielacze dozujące nazywane również dozownikami oleju lub smaru należy dobrać pod kątem wydajności tak, aby w pełni realizowały zapotrzebowanie na smar przez wszystkie punkty odbioru.
Jak działają rozdzielacze smaru?
Uruchomienie rozdzielacza dozującego ma miejsce, gdy w przewodach magistrali smarowniczej następuje zmiana ciśnienia. Dzięki jego obecności w systemie smarowania następuje transfer smaru do punktów smarnych. W zależności od zastosowanego układu rozdzielaczy smaru oraz ich ustawień ustala się ilość podawanego smaru. Z kolei częstotliwość procesu zmienia się za pomocą urządzenia sterującego. Aby dobrać odpowiedni rozdzielacz do potrzeb danego systemu, należy ustalić, jaka ilość smaru powinna być dostarczona do jednego węzła tarcia w konkretnym przedziale czasu. Przyjmuje się, że w ciągu jednej godziny działania systemu na 1 mkw. smarowania powierzchni powinno przypadać od 10 do 40 g smaru.