Smarowanie natryskowe polega na podawaniu ciągłego strumienia powietrza do punktu smarowania. Powietrze jest środkiem transportu dla małych ilości oleju, który wprowadzany w regularnych odstępach tworzy na smarowanej powierzchni warstwę zmniejszającą tarcie i zużycie elementów.
Stosowanie mgły olejowej w układach centralnego smarowania jest stosunkowo nowym rozwiązaniem. Znajduje zastosowanie głównie do smarowania otwartych punktów, takich jak np. łańcuchy i koła łańcuchowe, przekładnie zębate, prowadnice.
Smarowanie olejowe oparte na rozpylaniu małych ilości substancji niesie ze sobą wiele korzyści. Oprócz podstawowych atutów, właściwych też innym technikom smarowania olejowego, stosowanie mgły pozwala na niemałe oszczędności. Rozpylany olej trafia dokładnie wtedy i dokładnie tam, gdzie jest potrzebny. Wpływa zatem na złagodzenie kontaktu na styku metal-metal, co obniża temperaturę pracy i eliminuje ryzyko szybkiego zużycia. Co jednak najistotniejsze, smarowanie olejowe techniką rozpylania mgły pozwala zaoszczędzić nawet kilkaset litrów smarowidła na godzinę pracy układów. Czynnik ten nie pozostaje bez wpływu na szeroko pojęty koszty produkcji oraz obróbki, co dodatkowo zwiększa konkurencyjność zakładów korzystających z maszyn smarowanych olejowo. Inną istotną zaletą techniki smarowania olejowego przez rozpylanie jest pełen monitoring procesów, dzięki któremu możliwa jest precyzyjna kontrola praktycznie każdego momentu pracy wybranego układu.
System MQL został wprowadzony w celu zastąpienia tradycyjnych systemów chłodzenia przez zastosowanie minimalnych ilości czystego oleju. Precyzyjnie kontrolowany strumień sprężonego powietrza doprowadza/przenosi olej w postaci mgły olejowej do obrabianej powierzchni. Dzięki takiemu rozwiązaniu możemy zapewnić wysoką wydajność obróbki. Mgła olejowa może być transportowana do obrabianej powierzchni na dwa sposoby:
- zewnętrzne smarowanie — olej transportowany jest za pomocą dyszy,
- wewnętrzne smarowanie — olej transportowany jest poprzez wewnętrzne otwory w narzędziach skrawających.
Układy dwuliniowe zostały zaprojektowane z myślą o stosowaniu na dużą skalę, na maszynach pracujących w trudnych warunkach środowiskowych. Wprowadzona przez Dropsa S.p.A modułowa budowa rozdzielaczy umożliwia łatwą konfigurację i rozbudowę systemu.
Systemy dwuliniowe oparte są na dwóch głównych liniach uruchamianych na przemian za pomocą zaworu. Cykl smarowania zakończony jest w momencie gdy w obu liniach nastąpi wzrost ciśnienia. W systemie każdy rozdzielacz sterowany jest niezależnie od innych, dzięki czemu w przypadku zablokowania jednego z punktów nie ma to wpływu na funkcjonowanie pozostałych elementów.
Jest to prosty i niezawodny system mogący obsłużyć jednocześnie wilele punktów smarowania. Układy obsługiwane za pomocą tego rodzaju systemu mogą być stosowane na długości przekraczającej 60 m.
W naszej ofercie dostępnych jest wiele rodzajów pomp, które w połaczeniu z pozostałymi elementami umożliwiają zaprojektowanie efektywnych sytemów smarowania, które w pełni zaspokajających potrzeby każdego klienta.
Podstawą systemu 26 są rozdzielacze progresywne umożliwiające dozowanie odmierzanego pod ciśneiniem środka smarnego do każdego punktu w układzie smarowania. Dzięki budowie modułowej można dopasować ich konfigurację do każdego systemu, jednocześnie zapewniając niskie koszty modernizacji i utrzymania układu.
Systemy progresywne zawierają wiele zmiennych konstrukcyjnych takich jak: ilość i częstotliwość podawania smaru w poszczególnych punktach, ilość punktów, ciśnienie pompy, rodzaj sterowania, miejsce montażu, itp. Dzięki szerokiej gamie dostępnych produktów nasi wykwalifikowani inżynierowie są w stanie zaprojektować układy na dużą skalę jednocześnie zapewniając instalację, uruchomienie, wsparcie i specjalistyczne szkolenia.
System 01 dedykowany jest dla małych aplikacji maszynowych (małe obrabiarki, maszyny do obróbki drewna, maszyny drukarskie. itp.)
System 01 składa się z zworów kryzowych o skalibrowanych otworach, które po wyrównaniu ciśnienia w układzie dzielą olej z pompy proporcjonalnie we wszystkich jednostkach pomiarowych. Kryzy wyposażone są w zawory zwrotne zapobiegające cofaniu się oleju.
Kryzy stosowane są w układach o ciągłym lub okresowym działaniu. Mogą być montowane bezpośrednio w punkt smarowania lub w listwie rozdzielającej.
System 33V oparty jest na działaniu dozwoników wyporowych, znajdujących zastosowanie w szerokiej gamie aplikacji.
Dozowany olej tworzy cienką warstwę filmu olejowegoo pomiędzy ruchomymi częściami. Dzięki zautomatyzowanemu systemowi smarowania proces ten jest odnawiany w regularnych odstępach czasu.
Technologia dozowników 33V zapewnia precyzyjne i bezpieczne podawanie oleju niezależnie od lepkości, temperatury czy ciśnienia. W połączeniu z odpowiednią pompą i pozostałymi akcesoriami możemy uzyskać wysoko wydajny system pozwalający na znaczną redukcję kosztów.